Terug naar nieuws

Heldere investeringsplannen cruciaal voor netgebruikers

Netgebruikers hebben behoefte aan duidelijke doorkijk, transparantie en realistische prognoses

Elektriciteit Gassen Netwerken3 december 2025Paul Villalobos Valdivia

VEMW heeft zienswijzen ingediend op de investeringsplannen van de regionale netbeheerders (DSO’s), TenneT en GTS. VEMW benadrukt het belang van een realistische planning, betere afstemming tussen netbeheerders en transparantie investeringskeuzes.

Transparantie en het maakbaarheidsgat

Bedrijven gebruiken de investeringsplannen om hun toekomstig perspectief op transportcapaciteit in te schatten. Helaas bieden de IP’s deze bedrijven onvoldoende zekerheid. In de IP’s van de netbeheerders ontbreekt namelijk een duidelijke kwantificering van een mogelijk maakbaarheidsgat. Het maakbaarheidsgat is het verschil tussen de netcapaciteit waar vraag naar is en de netcapaciteit die daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

VEMW verzoekt daarom zowel TenneT als de DSO’s realistischere prognoses te publiceren en twee lijsten op te nemen:

  1. projecten en doorlooptijden zonder maakbaarheidsbelemmeringen, en
  2. een realistische prognose op basis van de ervaring van de afgelopen jaren.

Afstemming tussen netbeheerders noodzakelijk

Daarnaast blijkt uit de IP’s dat er onvoldoende samenwerking is tussen de DSO’s en TenneT. Formele afspraken over het moment van inbedrijfnemen van infrastructuur, zoals HS/MS-stations, worden bijvoorbeeld niet nageleefd of afgestemd. Ook flexibiliteit wordt onvoldoende ontsloten. De netbeheerders bieden standaardcontracten voor flexibel vermogen niet aan of stellen deze te eenzijdig op, waardoor ze uiteindelijk niet worden gesloten. Hierover zijn de netbeheerders op 26 november al op de vingers getikt.

Proportionaliteit investeringen Gasunie Transportservices

De opgave waar GTS voor staat is wezenlijk anders dan die van elektriciteitsnetbeheerders. In plaats van een verwachte toename van het gebruik van de infrastructuur voorspelt GTS een daling van transportcapaciteit en een snellere daling van transportvolumes. Helaas leiden deze ontwikkelingen niet tot een verminderde investeringsbenodigdheid.

Reguliere vervangingsinvesteringen dalen nauwelijks ondanks lagere volumes en overdracht van delen van het netwerk aan HNS. Ook de Methaanverordening – die beoogt methaanemissies te verminderen in verschillende sectoren waaronder het gastransport – zorgt in de komende vijf jaar voor €156,3 miljoen benodigde investeringen. GTS investeert ook in groen gas infrastructuur.

Reflectie

Hans Grünfeld, algemeen directeur VEMW, reflecteert op de investeringsplannen: “De investeringsplannen van de netbeheerders zijn essentieel voor de langetermijnstrategie en investeringskeuzen voor ondernemingen. Dat vereist wel een geloofwaardig en betrouwbaar beeld van wat netbeheerders daadwerkelijk kunnen realiseren. De uitdagingen verschillen sterk: het elektriciteitsnet staat voor een enorme uitbreidingsopgave, terwijl het gastransportnet juist geconfronteerd wordt met teruglopende volumes. Deze ontwikkelingen en hun uitwerking in de investeringsplannen zijn de basis voor de transporttarieven die energie-intensieve ondernemingen en instellingen de komende jaren gaan betalen. Wij zien de laatste jaren al significante tariefstijgingen voor elektriciteit. Deze ontwikkeling doet zich nu ook voor bij het gastransport.”

“Voor onze leden heeft onzekerheid in de investeringsplannen voor zowel gas- als elektriciteit dezelfde uitwerking: uitstel van investeringen en groeiende risico’s voor de continuïteit van hun bedrijfsvoering. Daarom is het cruciaal dat netbeheerders in hun investeringsplannen veel transparanter worden over prioriteiten, knelpunten en het maakbaarheidsgat. Alleen met duidelijke, betrouwbare informatie kunnen bedrijven de juiste keuzes maken in een toch al complexe energietransitie.”

 Onze reacties op de investeringsplannen zijn te vinden in onze Kennisbank.