Terug naar nieuws

Transportcapaciteit duurder voor groep

Voorstel voor groepstransportovereenkomsten ingediend bij ACM

Elektriciteit Markt, Prijzen en tarieven28 oktober 2024Matthieu van den Beld

Netbeheer Nederland heeft het codewijzigingsvoorstel, dat groepstransportovereenkomsten (GTO’s) mogelijk moet maken, ingediend bij de ACM. Binnen een groepstransportovereenkomst hebben meerdere partijen gezamenlijk transportvermogen bij de netbeheerder gecontracteerd en kunnen zelf onderling bepalen op welke manier zij van dat gecontracteerde transportvermogen gebruik maken. GTO’s moeten de vorming van zogenaamde energyhubs bevorderen en bijdragen aan een betere benutting van het elektriciteitsnet. Hiervoor is het wel van belang dat de propositie aantrekkelijk is voor potentiële gebruikers van deze contractvorm. Door belemmeringen in groepsvorming en hogere tarieven voor een GTO lijkt dit nu niet het geval.

Uitdagingen bij groepsvorming

Een van de doelen met de GTO is het bevorderen van de integratie van energyhubs. Deze energyhubs moeten samenwerkingsverbanden worden tussen buurbedrijven waarbij opwek- en afname van energie gezamenlijk wordt afgesteld om de infrastructuur te ontlasten en kosten te drukken. In het ideale geval zou elk bedrijf dan ook met andere bedrijven in zijn omgeving een groep kunnen vormen. Dit blijkt in het voorstel echter onmogelijk. Ondanks dat partijen bij, of zelfs naast, elkaar gevestigd zijn, komt het vaak voor dat ze op verschillende netvlakken of onder verschillende transformatoren in een station aangesloten zijn. Voor deze partijen is het helaas niet mogelijk om samen in een GTO te treden. Dat maakt de propositie uit het voorstel minder toepasbaar op industrieterreinen dan vooraf gehoopt.

Hogere tarieven

Een reden voor bedrijven om een GTO af te sluiten is het verlagen van het totale gecontracteerde transportvermogen dat partijen samen gebruiken om de kosten voor het net te verlichten. Wanneer partijen immers gezamenlijk minder contracteren dan de som van hun individuele gecontracteerde transportvermogen zouden de kosten lager moeten zijn. Dit is echter niet het geval. Netbeheer Nederland introduceert met het voorstel een opslag van 21% op twee van de drie tariefdragers in de nettarieven voor partijen die een GTO aangaan. Hiermee betalen partijen in een groep meer voor transportcapaciteit dan een individuele partij die hetzelfde transportvermogen gecontracteerd heeft. Dit geeft partijen geen incentive om een GTO aan te gaan en is daarnaast potentieel in strijd met het non-discriminatiebeginsel waar netbeheerders aan moeten voldoen. Er worden immers twee verschillende tarieven gehanteerd voor dezelfde transportcapaciteit.

Onaantrekkelijke propositie

Algemeen directeur Hans Grünfeld van VEMW: “Door de huidige problemen zoals netcongestie en een uitblijvend aanbod van waterstof zijn bedrijven genoodzaakt om samen te werken met partijen in de buurt en creatieve oplossingen te bedenken. Het is dan ook cruciaal dat proposities die bedoeld zijn om dit te stimuleren aantrekkelijk zijn voor de potentiële doelgroep. Het vormen van een groep voor een GTO vraagt immers veel inspanning van bedrijven. Er moeten onderlinge afspraken gemaakt worden en risico’s en aansprakelijkheden moeten gedekt worden. Dit vraagt veel van bedrijven voor wie de focus op de bedrijfsvoering ligt en energie een noodzakelijke nutsvoorziening is. Het is dan ook jammer te moeten vaststellen dat de huidige propositie van Netbeheer Nederland voor bedrijven zeer onaantrekkelijk is en potentieel zelfs in strijd met de uitgangspunten waar netbeheerders zich aan moeten houden. Wij hopen dat de ACM bij het opstellen van het uiteindelijke codewijzigingsvoorstel het doel van de GTO en de belangen van de doelgroep in acht neemt. Iets wat Netbeheer Nederland helaas niet is gelukt.”