Terug naar nieuws

TenneT vult dalmomenten op

Elektriciteit Netwerken, Aansluiting, Levering7 november 2025Matthieu van den Beld

Vandaag communiceert TenneT over de voortgang bij het verdelen van de restcapaciteit voor tijdsduurgebondentransportrechten (TDTR). Deze contractvorm biedt de aangeslotene minimaal 85% van de uren in het jaar recht op transport, terwijl de netbeheerder de overige 15% van de tijd de aangeslotene in het gebruik mag beperken. Op 7 april j.l. gaf TenneT aan dat er 9,1 GW aan ruimte beschikbaar is voor TDTR. Nu is de helft van de capaciteit vergeven en lopen gesprekken voor de rest. Daarnaast heeft TenneT door het opschonen van de wachtrij een realistischer beeld van de vraag naar transportcapaciteit verkregen.

Extra capaciteit uitgegeven

Netcongestie dreigt vrijwel overal in Nederland. Die netcongestie dreigt echter niet altijd. Sterker nog, meestal is er niks aan de hand. Om juist die ruimte tussen piekmomenten te benutten en knelpunten te voorkomen zijn alternatieve transportrechten geïntroduceerd, waaronder de TDTR die TenneT aanbiedt. De uitrol van deze TDTR is nu onderweg. TenneT heeft de helft van de capaciteit vergeven en voor de andere helft lopen de gesprekken. De 9,1 GW is helaas niet voldoende om de gehele vraag naar deze TDTR, ongeveer 70 GW, te vervullen. Voor veel partijen zit er dus niets anders op dan alsnog wachten op uitbreiding van het net of meer inzet van congestiemanagement.

Wachtrij opgeschoond

Hoe lang de partijen op de wachtrij nog moeten wachten blijft nog steeds erg onzeker. Wel heeft TenneT zich ingespannen om de wachtrij voor transportcapaciteit op te schonen en zo een realistischer beeld te krijgen van de verwachte benodigde capaciteit. TenneT heeft 143 aanvragen uit haar wachtrij verwijderd, met een totaal van 37 GW voor afname en 76 GW voor invoeding. Dit zorgt volgens TenneT voor meer overzicht, minder onzekerheid en een gerichtere inzet van resources.

Betere benutting geen heilige graal

Algemeen directeur Hans Grünfeld van VEMW: “De omvang van de wachtrij, de enorme interesselijst voor de TDTR en de beperkte ruimte het alternatieve transportrecht maken duidelijk dat betere benutting van het net geen heilige graal is die netcongestie op gaat lossen. Uiteraard dienen we het net zo volledig mogelijk te benutten maar de grootste structurele oplossing blijft simpelweg uitbreiding van het net. Als VEMW zetten we ons graag in om zowel betere benutting mogelijk te maken als doelmatige netuitbreidingen te faciliteren. Hiertoe is structurele en nauwe betrokkenheid van netgebruikers bij processen zoals het opstellen van standaardcontracten, scenario’s en investeringsplannen cruciaal.”

Grünfeld vervolgt: “Complimenten aan TenneT voor het zetten van stappen in de implementatie van alternatieve transportrechten en het opschonen van de wachtrij. Het is hopen dat ook de regionale netbeheerders nu snel het voorbeeld van Tennet zullen volgen.”