Terug naar nieuws

ACM trekt vergoedingsmaatregel voor kostencompensatie gasinfrastructuur in

Kosten voor gasgebruikers nemen met zo’n 3 procent toe

Gassen Netwerken, Wet- en regelgeving26 augustus 2025Jacques van de Worp

Volgens de rechter (CBb) is toezichthouder ACM niet bevoegd om een Inter-TSO-kostencompensatiemechanisme op te leggen aan een grensoverschijdende gasnetbeheerder (BBLc). ACM wijzigt daartoe een in 2024 genomen besluit. De kosten die landelijk netbeheerder GTS niet langer bij BBLc mag neerleggen dalen nu neer op de overige exitpunten in Nederland.

Kruissubsidiëring

In 2024 heeft ACM via een wijzigingsbesluit van de Transportcode Gas LNB de mogelijkheid gecreëerd  om een zogenaamde Inter-TSO-compensatiemechanisme (ITC) op te leggen voor situaties waar het administratief laten vervallen van een interconnectiepunt - zoals in 2018 is gebeurd met het GTS exitpunt Julianadorp - kruissubsidies kan veroorzaken. Van kruissubsidie is sprake als sommige gebruikers te veel betalen voor hun transport om het transport voor andere gebruikers goedkoper te maken. De ACM heeft voor Julianadorp een situatie van kruissubsidiëring geconstateerd. Op dit punt ligt de Bacton-Balgzand Leiding (BBL), die het Nederlandse en het Britse aardgasnetwerk verbindt. De beheerder van het Nederlandse landelijke gastransportnetwerk (GTS) ontvangt door het sinds 2018 vervallen van interconnectiepunt Julianadorp geen inkomsten meer voor het transport op dit punt. Hierdoor worden de kosten (transportkosten, balanceringskosten, kwaliteitsconversiekosten) die eerder aan de netgebruikers van het interconnectiepunt Julianadorp werden toegerekend, nu verdeeld over de overige exitpunten in Nederland.

Vernietiging besluit

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 15 juli 2025 het genoemde kostencompensatie besluit van de ACM vernietigd. Volgens het CBb is de ACM niet bevoegd om in de Transportcode gas LNB te bepalen dat BBL Company, beheerder van de gasleiding tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk, een jaarlijkse vergoeding moet betalen aan Gasunie Transport Services (GTS), de beheerder van het landelijk gastransportnet. Volgens de rechter staat nergens in de wet dat de ACM deze expliciete bevoegdheid heeft. Om recht te doen aan deze uitspraak, wijzigt de Transportcode Gas LNB overeenkomstig de beslissing van het CBb: het bestreden besluit wordt geacht in juridische zin nooit te hebben bestaan. De met het bestreden besluit in de Transportcode Gas LNB opgenomen wijzigingen zijn daarmee vervallen. Een hoger beroep tegen het besluit van het CBb is niet mogelijk.

Tariefstijging

Los van de uitspraak maakt GTS nog steeds kosten om het transport van en naar de BBL-pijpleiding te faciliteren. De gebruikers van de BBL-pijpleiding profiteren dus van diensten van GTS, maar ze betalen hier niet langer aan mee. Die kosten komen nu voor rekening van de overige exitpunten. Het materiële effect zal zo’n 3 procent bedragen op de exittarieven. Een stijging die de fors toegenomen lastendruk voor de gasverbruikers nog verder vergroot.

Bron: Autoriteit Consument en Markt (ACM)