Terug naar nieuws

Betrek netgebruikers bij implementatie!

VEMW dient zienswijze in op het ontwerpbesluit Groepstransportovereenkomsten

Elektriciteit Wet- en regelgeving, Prijzen en tarieven6 juni 2025Matthieu van den Beld

Groepstransportovereenkomsten moeten een uitkomst gaan bieden voor het faciliteren van energiehubs en handelingsperspectief bieden aan partijen die een hoger piekvermogen nodig hebben om te verduurzamen. Met de publicatie van het ontwerpbesluit heeft de ACM een belangrijke stap gezet in het realiseren van deze contractvorm en zoals VEMW al eerder berichtte heeft de ACM hierbij de belangen van de netgebruiker goed meegewogen. Er zijn volgens VEMW echter nog een aantal zaken die kunnen zorgen dat de nieuwe contractvorm beter aansluit bij de behoeften van aangeslotenen.

Kosten en contracteren

Allereerst is het zeer positief dat de ACM in het ontwerpbesluit de door de netbeheerders voorgestelde opslag van 21% voor het contracteren van een groepscontract geschrapt heeft. Dit voorstel zou transportvermogen voor een groep 21% duurder maken voor een individu, iets waar VEMW in gesprekken over de vormgeving van deze contracten sterk tegen geageerd heeft. Het resultaat is nu dat transportvermogen in dit voorstel voor iedereen even duur is, ongeacht of het een groep of individu betreft.

Wel blijven er nog wat vraagtekens staan rondom het contracteren van een groepscontract. Zo geven bepaalde formuleringen in de tekst de indruk dat de netbeheerder de keuze heeft een groepstransportovereenkomst aan te bieden en is het onduidelijk waar het gecontracteerde transportvermogen van de groep op gebaseerd wordt. Beide zijn van cruciaal belang voor het creëren van zekerheid voor geïnteresseerde partijen.

Overschrijdingen

Indien een groep het gecontracteerde transportvermogen overschrijd kan de netbeheerder het transportrecht opschorten of zelfs laten vervallen. De regels hieromtrent zijn in het ontwerpbesluit nogal rigide. Zo mag een netbeheerder bij het opschorten eisen dat maatregelen getroffen worden om een volgende overschrijding te voorkomen alvorens het transportvermogen weer vrij te geven. Dit wekt de indruk dat de aangeslotene maatregelen moet treffen om elke mogelijke vorm van overschrijding te voorkomen. Gezien de wijdverspreide mogelijke oorzaken van een overschrijding is dit simpelweg niet in proportie. VEMW verzoekt de ACM dan ook dit aan te passen naar het voorkomen van soortgelijke overschrijdingen.

Implementatie

Een grote bottleneck in de uitrol van congestiemanagement en alternatieve transportrechten is de werkbaarheid van de desbetreffende contracten. De ACM geeft slechts richtlijnen voor wat er in de contracten uitgewerkt moet worden maar de daadwerkelijke invulling vindt bij de netbeheerders plaats. Doordat deze invulling éénzijdig plaatsvindt ontstaan contracten die niet voldoen aan de behoeften van de aangeslotenen en daarom geen tractie vinden. Voor een succesvolle implementatie is het daarom cruciaal dat netgebruikers actief betrokken worden.

De gehele zienswijze van VEMW aangaande het ontwerpbesluit Groepstransportovereenkomsten vindt u in onze kennisbank.