Terug naar nieuws

ACM-besluit: tarieven landelijk gastransport GTS stijgen wederom fors!

Oproep VEMW: ACM en minister KGG moeten serieus werk maken van exitstrategie

Gassen Prijzen en tarieven28 mei 2025Paul Villalobos Valdivia

Toezichthouder ACM heeft de transporttarieven van GTS voor 2026 definitief vastgesteld. Vanaf 1 januari 2026 stijgt het gemiddelde transporttarief opnieuw fors, nu met circa 50% ten opzichte van 2025. VEMW herhaalt haar oproep aan ACM en de minister van KGG om maatregelen te nemen.

Forse stijging

De ACM heeft op 26 mei 2025 het tarievenbesluit genomen voor het landelijk gastransportnet. Vanaf 1 januari 2026 zullen de transporttarieven van GTS gemiddeld circa 50% hoger liggen dan in 2025. Op exitpunten zal GTS een tarief van € 4,901 per kWh/uur/jaar heffen. Dit is bijna 50% hoger dan het exittarief in 2025. In 2025 waren de transporttarieven ook al met netto 30 procent gestegen.

De ACM noemt twee hoofdoorzaken van de stijging: enerzijds dalende capaciteitsboekingen door afnemend gebruik van aardgas, anderzijds stijgen de kosten die in de tarieven worden doorberekend. De trend van stijgende transporttarieven, die we ook zien bij elektriciteit, zet zich hiermee onverminderd voort.

Aanpassingen

Een relatief kleine stijging in het tarievenbesluit betreft het vervallen van de zogeheten WQA-dienst (Wobbe Quality Adaptation) voor de LNG-terminals. Deze dienst werd eerder apart vergoed, maar valt nu onder de reguliere kwaliteitsconversietaak van GTS (systeemdienst). De correctie bedraagt ruim € 6,2 miljoen.

Een belangrijk verschil tussen het GTS tarievenvoorstel en het besluit van ACM is de aangepaste CPI (consumentenprijsindex). GTS ging in haar voorstel uit van een CPI van 1,7%, maar de ACM hanteert een waarde van 3,8%. De ACM gebruikt deze index jaarlijks om de toegestane inkomsten van GTS te indexeren, zodat deze gelijke tred houden met de inflatie. De hogere CPI leidt daardoor direct tot een verhoging van de transporttarieven.

Noodzaak exitstrategie

VEMW heeft eerder bij ACM en het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) zorgen geuit over de oplopende transporttarieven. In onze zienswijze dringen wij aan op een toekomststrategie: bij aanhoudend dalende capaciteitsboekingen als gevolg van het uitfaseren van – fossiel – aardgasgebruik worden de overgebleven gebruikers, die – nog – geen verduurzamingsmaatregelen hebben kunnen treffen door onder meer netcongestie, vertraagde waterstofinfrastructuur e.d., geconfronteerd met steeds verder oplopende kosten. Immers, de kosten die de netbeheerder GTS in rekening mag brengen, moeten verdeeld worden over een steeds kleinere groep en volume. Zonder aanvullend beleid zullen de tarieven verder en steeds sterker blijven stijgen, waardoor ze op enig moment onbetaalbaar worden en de concurrentiepositie van de energie-intensieve industrie ernstig zullen schaden. De exitstrategie die ingezet is voor de ontmanteling van het zogenaamde gasgebouw ziet wel op de afbouw van de gaswinning, gasopslag en dergelijke, maar niet op het transport. En dat moet wel gebeuren om netgebruikers te beschermen en een toekomstperspectief te bieden.  

Onze zienswijze op het GTS tarievenvoorstel is te vinden in onze kennisbank. Onze eerdere analyse van het GTS tarievenvoorstel is hier te vinden. Het ACM tarievenbesluit is hier te vinden.